Thailand en Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lisa Ruigrok - WaarBenJij.nu Thailand en Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lisa Ruigrok - WaarBenJij.nu

Thailand en Maleisië

Blijf op de hoogte en volg Lisa

16 Maart 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

20-2 tm 22-2
Na het onbekende land Laos,  keken we stiekem ook alweer uit naar het vertrouwde Thailand. Niet alleen omdat ons paspoort weer een stempeltje rijker wordt maar ook door de hereniging met de 7/11 tosti's! Nadat we per openbaar vervoer (een bus zonder deuren) aankwamen in Chiang Rai,  zijn we gelijk opzoek gegaan naar deze lekkere broodjes met ham en kaas, uit het tosti ijzer! En jam jam jam wat zijn die toch fijn!
Dezelfde dag zijn we op de motor gesprongen en op pad gegaan naar de witte tempel waar Chiang Rai bekend om staat. We hebben inmiddels serieus last 'tempelmoeheid'  dus we waren wat sceptisch over deze, maar toen we onze motor parkeerde en naar de waanzinnige strak witte tempel liepen ebde deze tempel moeheid direct weg.
Wat een overdreven pracht en praal, nog nooit zoiets gezien!

22-2 tm 24-2
Het duurde slechts 3 uurtjes met de bus naar Chiang Mai,  de stad wat behoort tot de 'golden triangle',  daar was niets over gelogen.  Chiang Mai kent een leuk historisch centrum met fantastische streetfood en veel marktjes. We hebben het 3D museum bezocht, wat natuurlijk een hoop gekke foto's opleverde. De dag daarna zijn we naar de olifanten sanctuary gegaan: Nee geen vastgeketende,  zielige olifanten die rondjes moeten lopen en kunstjes moeten doen maar deze 2 jonkies van 7 en 9 jaar mochten lekker hun eigen gang gaan. Na deze kieskeurige schatjes te verwennen met bananen en suikeriet was het tijd voor een bad. Onder het gezang van 'een olifant gaat door'- junglebook liepen we achter de olifanten aan naar een meertje. Ze genoten er zichtbaar van en lieten zich gewillig natspetteren. Leuk!

25-2
Doordat we de Thaise grens te voet zijn overgestoken hadden we maar 15 dagen visum. We hebben besloten wat te knippen in onze planning zodat we uiteindelijk een vlucht hebben genomen van Chiang Mai (Noord)  naar Krabi (Zuid). Helaas hebben we daarbij Bangkok en al het moois daartussen overgeslagen maar we hebben onszelf beloofd dat we daar zeker nog een keer naar terug gaan!  Hetzelfde geld overigens voor de eilanden van Oost Thailand,  helaas kunnen we niet alles doen daarvoor is 3 maanden echt een tekort tijdsbestek.

26-2 tm 28-2
Vanuit Krabi doorgegaan naar het eiland Koh Phi Phi, door het smalle stuk land lijk je omringd te zijn door strand,  en daar worden wij natuurlijk erg blij van! Helaas veranderd het paradijsje savonds in 'Lloret de Mar'  voor de Engelse,  als je in iedere club beer pong kunt spelen weet je wel hoe laat het is. Eigenlijk hebben we de leukste avondjes mee gemaakt met een goedkoop biertje uit de supermarkt op het strand met een live bandje. (wat achteraf een Nederlandse zanger bleek te zijn)

Koh Phi Phi is mede bekend door de film 'The Beach'  wat zich afspeelt op het naast gelegen Maya Bay. Daar moesten we natuurlijk nodig een bezoekje aan wagen, de baai was prachtig,  alleen vonden de selfie-chinezen dat ook. De terugweg in onze longtail boot was daarentegen wel spectaculaire.  De zee was zo wild dat er bijna meer water in onze boot lag dan in de zee, groen van kleur en lichtelijk boos zijn we gelukkig toch veilig aan wal gekomen.

29-2 tm 2-3
Na 2 nachtjes in een 20 persoons kamertje te hebben geslapen keken we uit naar het mooiere en rustigere Koh Lanta. Tja,  niets was gelogen. Op dit eiland vind je waanzinnige privé stranden,  de weg daarentegen was wel wat steil voor onze 125 cc motor maar de aapjes leken daar totaal geen moeite te hebben en zaten nonchalant op het wegdek. We hebben alle dagen heerlijk gemotord en genoten van al het goede wat Koh Lanta te bieden had! Nadat Richard trots aan zijn zus had verteld dat je helemaal niet ziek wordt van streetfood,  was de regel 'hoe dichter je bij de grond eet,  hoe lekkerder'  ontkracht. Helaas bleek de pittige kipjes van de barbecue toch niet zo gezond. Ach ja, ook dat kan van onze bucket list af!

03-03 tm 07-03
Via Palau Langkawi staken we de Maleisische grens over.  Waarmee we ook gelijk oversteken van het boudistische geloof naar het islamitische geloof. Dag varken, (goedkope) alcohol, maar ook hallo vriendelijke Engels sprekende mensen,  vrouwen met hoofdoek/burka en stoere mannen met baarden! Wat een ontzettend fijn om in Maleisië te zijn, heerlijk om weer te mogen proeven van een nieuwe cultuur.
We hebben dezelfde dag nog een tour geboekt om te gaan snorkelen, er werd verteld dat er kans was dat we haaien zouden spotten! Toen we aankwamen op Palau Payar zagen we de kleine en grote haaien al. De lunch bestond gewoonlijk weer uit rijst, natuurlijk vonden wij dat de haaien en vissen het meer verdienden. Het voeren van de vissen was net dokter fish, ze aten niet alleen het rijst maar ook ons. Gelukkig bleven de haaien wel op een meter afstand!

We hadden een motor gehuurd om het eiland te gaan verkennen en kwamen uit bij kabelbaan richting de top van de berg. Het was een mooi uitzicht alleen alles er omheen was behoorlijke poeha, het leek verdacht veel op een pretpark.
Op de terug weg kwamen we met toeval een grote supermarkt tegen (die zijn hier zeldzaam) dus daar hebben we een berg met fruit in geslagen en lekker savonds bij het zwembad op gegeten nomnomnom wat is dat toch lekker.

08-03 tm 12-03
Vandaag aangekomen in penang - George town. Wat een leuke stad met allemaal street art en oudere hoge gebouwen. We hadden een kaart gekregen om de street art te vinden, het voelden net als een speurtocht en wilde er geen eentje missen. In Georgetown is het normaal dat je op blote voeten rondloopt en een vogelnestje met dreads op je hoofd hebt. Nou lopen Richard en ik er wel iets verzorgde bij dan dat, toch voelde wij ons er heerlijk op onze plek. Tja, hoe kan dat ook anders met een reggae bar op iedere hoek van de straat! Savonds hebben we een heerlijk street food pleintje gevonden. Meestal zijn we voorzichtig met rauwe vis, maar deze sushi konden we echt niet laten liggen. Wat doe je dan? Dan eet je 3 dagen achter elkaar sushi! Daar kan de Itochi in Lisse nog wat van leren!

12-03 tm 14-03
Na de warmte aan de kust waren de aangename temperaturen van Cameron Highland zeer welkom. Het blijft daar tussen de 12 en de 21 graden. Ideale temperaturen om te hiken! Dat hebben we ook gedaan, de eerste dag met een guide en een leuk groepje leeftijdsgenoten. De mozzy forest was een hoogtepunt van de dag, voor de scherpe lezers, dat is inderdaad een bos met veel mos en waarop je op 3 meter wortels loopt. Het is het beste te vergelijken met het bos Fangorn uit Lord of the Ring (maar dan zonder pratende bomen natuurlijk, want dat kan alleen maar in films!)
Het uitzicht op de thee plantages was waanzinnig, dat maakte de dorre bende van Sapa weer goed! In Cameron Highland wordt vooral de zwarte thee gemaakt, dat betekend dat er gastarbeiders uit bijvoorbeeld Myanmar en Bangladesh, met een machine de thee verzamelen. Natuurlijk hebben wij de guide dan deze vraag gevraagd: 'What is the difference between the green tea and the black tea' ? Deze wijze man wist ons te vertellen dat groene thee met de hand wordt geplukt en alleen de verse blaadjes bevat. Zwarte thee daarentegen bevat ook de droge bladeren + al het onkruid wat daartussen staat.
De dag daarna hebben we zelf gehiked wat ons een fantastisch uitzicht gaf op het landschap (en de elektrisiteits palen). Fijn om de beenspieren (met name de m. Quadriceps) weer even te voelen!

15-03
Door naar Kuala Lumpur, de stad van het eten en de hoge kantoorgebouwen. We hadden aanvankelijk gepland om bij onze couchsurfing host 'King Kel' te slapen. Achteraf gezien bleek deze jongeman toch te ver uit het centrum. Toch lief dat hij ons savonds nog wel trakteerde op een heerlijk etentje en ons de stad heeft laten zien. Naderhand hebben wij er toch erg om gelachen, want we wilden eigenlijk niet weten hoe deze jongen zich 8 flessen champagne (= heeeel duur) per stapavond kon veroorloven zonder werk. Wij gaan door met het verkennen van Kuala Lumpur

Inmiddels zijn deze twee legitieme zwervers al helemaal ingeburgerd in het backpackers leventje. Zo doen wij zonder na te denken onze schoenen uit voordat we ergens naar binnen gaan,  bestellen we eten zonder te willen weten wat het is,  maken we gebruik van resort faciliteiten terwijl we er niet verblijven en we hebben ons erbij neergelegd dat in Azië niets gaat zoals je het van tevoren bedacht hebt! Het leven is mooi!

Doei Doei, Richard en Lisa