Noord vietnam en Laos - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lisa Ruigrok - WaarBenJij.nu Noord vietnam en Laos - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lisa Ruigrok - WaarBenJij.nu

Noord vietnam en Laos

Blijf op de hoogte en volg Lisa

20 Februari 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

24-01
De nachttrein, dat was opzich al een nieuwe ervaring. We begrepen pas achteraf dat we de keuze hadden voor een upgrade. In plaats van ruime kamers met lekkere zachte bedjes, sliepen wij in een kleine ruimte met 4 andere personen, matrasjes van 3 cm dik en je kon qua hoogte net aan op je zij liggen. Ik hoor jullie al denken, arme schapen, maar wij waren vooral erg dankbaar dat we niet op de houten bankjes tussen de locals hoefte te slapen. De rit duurde 11 uur, anders dan in Nederland, leg je in Vietnam in 11 uur ongeveer 450 km af. We kwamen belachelijk vroeg aan in Da Nang. Gelukkig werden we warm onthaald door de lieve eigenaren van ons hostel en hebben we (als echte backpackers) lekker op de bank geslapen. Dit hostel was echt super en voelde zoals thuis. Helaas was het weer ook net zoals thuis: koud, wind en regenachtig! En dit is helaas ook de weersvoorspelling voor heel noord Vietnam. We hebben de hele dag lekker bij het hosteltje gehangen, Da Nang verkend op de motor en opzoek gegaan naar een jas (wat overigens best ingewikkeld is met onze afmetingen).

25-01
Na 3 weken Azië merken we dat we zelf ook steeds makkelijker worden, als wij een motor huren dan zit er vaak 1 liter benzine in. Wegens geldbesparing en het ontbreken van een benzine meter beslissen we vaak om maar niet te tanken en gewoon te kijken hoever we komen. Soms gaat dit goed, soms minder. Zo stonden we vannochtend stil en was er volgens de locals geen benzine station in de buurt. Gelukkig konden wij er nog om lachen (het is immers het risico van het vak) en zijn we met de motor aan de hand naar 'huis' gewandeld, letterlijk 100 meter voor het hostel vonden we de benzine pomp.
Hoi An, wat een super lief plaatstje, er drijven allemaal kaarsjes op het water en er zijn een hoop stalletjes waar je lampionnen kan kopen! En niet te vergeten, de stad is bezaaid met winkeltjes waar je maatpakken en jurken op maat kan laten maken. (helaas hebben wij dit niet gedaan want ik had de tip van renske verkeerd geïnterpreteerd! Thnx soes!)

26-01
Na een aantal uurtjes reizen gingen we door naar Hue. Gehuld in twee nieuwe north Face jasjes (unisex, dus we lijken nu verdacht veel op fiets futters) hebben we het grote tempel complex in het centrum bezocht. We moeten eerlijk toegeven dat we de tanks, vliegtuigen en helikopters die we onderweg spontaan tegenkwamen veel interessanter vonden. Er was geen bewaking dus hadden we zelf besloten dat het toegestaan was om de tanks... Eh.. Van dichterbij te ervaren. Een ander hoogtepunt was het motorrijden in hue, wij beginnen langzaam te genieten van het verkeer in de grote steden en konden het niet laten om voor de lol een aantal rondjes te rijden, en natuurlijk actief mee te toeteren.

28-01
De volgende bestemming is nha-khe bang national park. We hebben hier een tour geboekt met 4 andere personen waarmee we een leuk internationaal groepje vormden. Onder leiding van onze guide hebben we de paradise cave bezocht, dit is de langste grot van Azië 31.4 km lang, op sommige plekken 100 hoog. Het vreemde is, deze grot is pas in 2006 (her) ontdekt en toegankelijk voor toeristen. De grot was zo inmens groot, zelfs wij voelden ons klein in deze grot, het zag er allemaal zo robuust uit en vele bijzondere vormen in de rotsen en hele groten staligtieten en staligmieten (deze groeien 1cm per 100 jaar). Daarna zijn we doorgegaan naar de fairy cave. Deze kon je alleen bezoeken per boot omdat deze aan de rivier ligt. Heel rustig doberde we door de grot, het was dat er af en toe een druppel op je hoofd viel anders waren we in slaap gevallen!

29-01
De wekker ging al vroeg want vandaag zouden we de dagtrein naar Hanoi pakken van 8 uur. Ik hoor je denken, waarom niet met de nachttrein?! Nou, omdat dit zo'n 13 euro pp scheelt! Opzich ging deze reis best vlot voorbij, alleen de Vietnamese comedie zender op volume 100 beviel ons niet erg, gelukkig moest de rest van de coupe erg lachen. Nu zijn we inmiddels gewend dat ze het hier niet erg nauw nemen met de reistijd, maar we hadden niet verwacht dat het 11uur zou duren. Met zere ruggetje en serieuze trek (want we hadden niet zoveel trek in de knofloken en uien die je in de trein kon kopen) zijn we opzoek gegaan naar ons hostel midden in de stad. Snel omgekleed en een hapje gaan eten, wat eigenlijk uit de hand liep met een gezellige stap avond. Toen we hadden besloten om weer terug te gaan naar het hostel, was er geen taxi meer te bekennen. We lieten ons overhalen door een mannetje met een scooter, waarbij we zonder aan de gevaren te denken met zijn 2e achterop zonder helm zijn gestapt. Het mannetje was 1,60 hoog en wij zijn opgeteld 3,82 dus in de bochten zwenkte we nogal uit. Richard leek zich hier geen druk over te maken en had het goed naar zijn zin, ik zat daarentegen alleen maar te hopen dat onze Vietnamese chauffeur de scooter recht zou houden!

31-01
Om 7:30 stond onze lift voor met als bestemming: halong bay! Het was erg mistig dus toen we de 3000 eilandjes voor het eerst zagen kregen we het gevoel alsof we op de set van avatar terrecht waren gekomen. Echt waanzinnig, overal waar je kijkt zijn eilandjes gehuld in de mist. We hadden een kamertje met uizicht (!), smiddags stond er kayakking, uitzichtpunt en een grot op de planning. Vooral het kayakking beviel ons erg goed, super stoer om zo langs al die eilandjes de gaan. Savonds hebben we een leuke avond gehad met onze gezellige groep! We hebben nog geprobeerd te vissen met een bamboe stokje en bevroren garnaal, maar helaas hadden de vissen hier niet erg veel trek in. Na een mislukte vis poging besloot onze guide ons te trakteren op een karaoke show, waarbij Richard het niet droog hield.

01-02
Sochtends brachten we een bezoek aan de pearl farm, daarna kwam de echte actie. Met een klein groepje (3 Chinezen en 2 Zwitserse mensen) bezochte we monkey island. Zoals de naam al doet vermoeden, hier liepen een boel van die kleine boefjes rond. In het hoogseizoen schijnt het hier vergeven te zijn van de toeristen, wij hadden geluk en waren helemaal alleen. We hebben de hoogste top van monkey island beklommen (Nee niet via de trap maar via de rotsen) vanwaar we een fantastisch uitzicht hadden over halong bay, op dat moment voel je je echt even litmitless! De tocht ging verder langs het drijvende vissers dorp, er leven daar 300 gezinnen in piepkleine hutjes op het water. Fantastisch om te zien hoeveel praktische oplossingen ze bedenken, tja.. Als je geen geld te besteden hebt, dan maar creatief zijn.
Als ongeveer de enige toerist werden we gedropt op Cat Ba island. We besloten dat we geen zin hadden in een tour en zijn met de motor op pad gegaan. Ondanks het advies om niet zomaar zelf de natuur in te gaan wegens landmijnen konden we het niet laten om toch op avontuur uit te gaan! Halverwege hebben we een grot 'ontdekt' en konden we het natuurlijk niet laten om met onze motor helmpjes op toch even naar binnen te gaan. Op de terugweg vonden we een prachtig stukje strand, we konden dat mooie stukje strand natuurlijk niet zo links laten liggen en zijn en even flink overheen gescheurd (inclusief de zee). Bij teruggave van de motor gewoon even lief gelachen en vlug doorgelopen, niets aan de hand!

3-2
Sapa ligt tegen de chineese grens aan en de temperatuur ligt zo ongeveer tegen het vriespunt. Het zicht is hier maximaal 15 meter vanwege de mist.We hadden onze north Face jas uitgebreid met bijpassende broek, handschoenen en poncho, dus waren we aardig voorbereid voor deze barre omstandigheden. Dat was maar goed ook want na een uur motoren klommen we als ijsklontjes van de motor af. Gelukkig lag de waterval in een vallei en trok daar de mist redelijk weg! De waterval was niet de meest groote die we ooit gezien hebben maar zo zonder toeristen en met mist gaf het een mysterieuze indruk! Snel terug naar de kamer om op te warmen! Helaas kennen ze hier geen centrale verwarming, wat doe je dan? Dan stook je gewoon een vuurtje in je woonkamer en leg je een elektrische deken in je bed! Mmm

4-2
We hadden besloten om geen tour te boeken maar zelf met de motor sapa te verkennen. De foto's die we van tevoren gezien hadden van de groene etages met rijstvelden in een valei, waren prachtig maar helaas zag het er bij ons (door het seizoen) wat bruiner en verdorder uit. Het leukste was de off road weg langs de lokale bevolking, schattige kindjes en huisjes en een heleboel zwijntjes.

7-2
Sinds 3 weken dat we in Vietnam verblijven is de hele bevolking al in rep en roer over het TET festival (Chinees nieuwjaar) . De Vietnamezen halen een soort paas tak met roze bloemen in huis en ook conquat bomen (die ze natuurlijk met boom en al vervoeren op hun motor/fiets/auto of een zelf gefabriceerd vervoersmiddel). We hadden het zo gepland dat we met oud en nieuw in hanoi zouden zijn voor het vuurwerk. Het vuurwerk was prachtig maar de enige mensen die er echt werkelijk een feestje van maakte (naar onze maatstaven) waren de toeristen.

8-2
Eindelijk naar het veelbelovende Laos! We hadden van tevoren al verhalen gehoord over de 36-urige busrit from hell van hanoi naar luang Prabang. Dus we dachten beter af te zijn in een propellervliegtuig voor 1 uurtje (waar Richard niet eens rechtop in kon staan). De eerste indruk van Luang Prabang: heerlijk warm, rustgevend dorpje met veel monniken en fantastische street food.

9-2 & 10-2
Hup! Weer de motor op om rond te touren, dit keer even iets lastiger voor Lisa met versnellingen maar ook dat is weer onder de knie. We hebben 4 watervallen bezocht, de laatste was echt waanzinnig met heel veel zwemmogelijkheden. Uiteraard hebben we even onze spring kunsten laten zien vanaf een boom! Richard had een groot applaudiserend Chinees publiek toen hij zijn zwevende duik liet zien! Fantastisch!

11-2 & 12-2
De slow boat is by far het aller beste vervoermiddel tot nu toe! De stoelen zijn uit oude bussen en treinen gerausd, en staan niet vast aan de grond. Bij iedere golfdeining schoof je een beetje naar links en naar rechts. De verschillende landschappen die we gepasseerd zijn waren fantastisch, net zoals de wilde waterbuffels en olifanten in een reservaat langs de kant van het water. De boot bracht ons in 2 dagen naar huay xia (bij de grens van Thailand).

14-2 & 15-2 & 16-2
Omdat de natuur in Laos ons zo goed beviel hebben we onze reis voortgezet richting het noorden. Na een serieuze spannende en misselijkmakende busreis langs heel veel haarspeldbochten arriveerde we in Luang namtha. Het paradijs voor natuurliefhebbers! We hebben een 2 daagse hike en kanoë tocht geboekt met een overnachting in de jungle. Omdat wij geen 2 dagen wilde hiken had de organisatie bedacht dat het handig was om ons met 2 gidsen in een groep te stoppen en in de andere groep 13 personen te doen. Vreemde logica maar wij hebben natuurlijk niet geklaagd!
De hike tocht was super mooi, we hebben vanalles gegeten (gelukkig zonder hallucinaties achteraf)
We liepen langs een smalle gevaarlijke bergpas waar je in Europa niet zonder zekering mag lopen! Gelukkig hebben we beide heelhuids de top gehaald en was het even heerlijk om bij te komen in ons simpele hutje met een waanzinnig uitzicht. Onze gids bleek erg creatief en fantastische kok te zijn! Van bamboe maakte hij eetstokjes, van bananenblad een lepel en bakjes. Natuurlijk stond er sochtends smiddags en savonds sticky Rice op het menu met heel veel lekkere smikkelwaar. Slapen deden we op de houten planken met 2 hele dunne slaap zakjes. Maarja, het maakt allemaal niet uit hoe je erbij ligt als je het riviertje en de dieren op de achtergrond hoor.
De volgende dag hebben we 10km gekanoed in de namtha river. We kwamen langs heel veel leuke dorpjes en spelende kinderen die bij ons in de kano klommen, veel laotianen waren zeewier aan het verzamelen. Prachtige tocht!

Laos, een fantastisch land om te bezoeken, waanzinnige natuur maar wel minder vriendelijke en vrolijke mensen. Na Laos stel je je normen en waarden wel een beetje bij. Eten op de grond en met de handen is normaal geworden en ook het eten van rauw vlees wat minstens 2 dagen uit de koelkast ligt kijken wij niet meer van op.
Op naar Thailand! Wat in vergelijking met Laos echt de ideale westerse wereld lijkt! We kijken stiekem weer heel erg uit naar de tostis bij de 7/11!

• 20 Februari 2016 - 23:54

Pema:

Lieve Lies,

Wat leuk om zo gedetailleerd te lezen wat jullie allemaal beleven al die kilometers verderop!
    Krijg helemaal zin om je achterna te komen als ik dit zo lees!
    Geniet ervan in Thailand, jij ook Richard! En ik kijk uit naar jullie volgende reisverslag!

Liefs en dikke knuffel!

• 21 Februari 2016 - 21:38

Lenny:

hoi Lisa en Richard, heb jullie blog met plezier gelezen en genoten! Kan mij er alles bij voorstellen behalve bij twee lange mensen achterop bij een ukkie op een scooter, mmm.
    Wij, Ans en ik zijn alweer een week thuis, ik ben nog bezig met "landen", zoveel indrukken in the pocket, heeft tijd nodig. Mooie reis gehad, veel prachtige natuur gesnoven. Geen blog erop na gehouden, Ans had haar " thuisblijvers-app" en dus was ieder op de hoogte. Ik kijk uit naar jullie volgende blog. Veel liefs van Lenny